måndag 14 mars 2011


Atena med sitt nya fina halsband!
I fredags var jag på kurs igen. Planen var så isig att det inte gick att gå på den men Ingela fixade en ny plan lite snabbt, kanonbra! Känner just nu att jag har lagt ner det här med tävling ett tag på grund av att Atena har så mycket ljud för sig och när jag tränar så hör jag bara hennes ljud och har svårt att släppa det. Tror också det beror på att jag har de sista tävlingarna i mitt huvud där hon hade väldigt mycket ljud för sig och jag vill inte gå ut med en hund som låter så mycket på tävlingsplanen. Hon är jätteduktig och en himla rolig hund att träna med och framför allt så har vi så himla roligt i hop i vardagen och hon är en kanonfin familjehund. Jag älskar verkligen denna hund för hon kan bara med sin närvaro och sin charm få mig att må bra, även om jag kan bli så irriterad på hennes ljud när vi tränar. Kände att jag var verkligen negativ när jag pratade om hennes ljud och tärning i fredagskursen så jag hoppas inte dom tror att jag inte tycker om henne. Träningen gick över förväntan, hon var mycket tystare än hon varit på länge och momenten gick ganska bra också, helst med tanke på att vi körde alla momenten i 3:an och vi inte har kört igenom ett helt moment sedan i höstas. Fortsätter träna på att få till ett normalt gående vid fritt följ, ska ändra steglängden, inte det lättaste om man gått på samma sätt hela sitt liv, men tycker det går bättre och bättre. Man känner skillnaden på Atena när man går med längre steg, blir nog bra om jag får till det. Jag är bara så glad att jag började träna hos Ingela för vilken energi och hon lägger ner så mycket tid och engagerar sig, hittar lösningar till varje hund och peppar en när man behöver och vilket tålamod.. Är så imponerad att hon orkar med allt. Hon är guld värd för mig och kan säga att jag aldrig varit så långt i min träning utan henne.
En av träningskompisarna har det tufft nu, tänker på henne. Vet också vad hon går igenom eftesom jag själv varit i samma sits tidigare.
I lördags la jag första spåret sedan i början av november, var verkligen sugen på det nu. Det var lite snö på ett ställe i spåret men för övrigt torrmark. Det gick kanonbra med spåret, hon tappade bort sig vid två ställen men jag stod bara stilla och väntade ut henne så tog hon upp det på nytt. Hon hittade alla apporter. Det är så himla kul att spåra med henne för man ser hur roligt hon tycker det är och jag är så faschinerad av nosarbetet, vilket luktsinne de har hundar.
Körde ett frittfölj också under dagen med stegförflyttningar, där låter hon mest. Inte ett ljud från henne, jag var gråtfärdig av lycka. Inte ett enda litet pip i stegförflyttningarna, hmmm, så underbart.
I söndags körde jag uppletande med henne och det gick bra, inga problem ut och inga problem att hitta sakerna. Hade lagt ut tre stycken. Vad vi nu måste träna på som jag kom på att jag aldrig gjort vid uppletande är att hon ska lämna av vid sidan. Jag har bara tagit emot framifrån, hela tiden. Tog även ett kort fritt följ i dag med, ett litet pip vid stegförflytningarna. Helt underbart! Tränade lite kryp med också, har inte gjort det heller sedan i november eller nåt. Hon hade lite bråttom men lyckades få ner henne i tempo och fick till slut till ett fint kryp några steg. Får backa lite så att hon kommer ihåg vart hon ska var och vad hon ska göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar