söndag 8 mars 2009

LP1 7 mars

Var och tävlade igår på Söderköpings BK. Det var kallt och ruggigt. Atena kändes inte som vanligt när vi kom till klubben, hon var pipig och nosig. Vet inte vad det var med henne. Det var 19 startande och jag fick nummer 6, så det var ett bra startnummer, inte så lång väntan. Platsläggandet gick bra det var en herrans liv på platsen, en schäfer låg och lät och flyttade sig hela tiden, det var en liten hund som satte sig upp och skällde sen tror jag det var ytterligare någon hon som lät. Hon rörde sig lite, lade sig på skinkan och sedan flyttade hon framtassen. Var faktisk orolig att hon skulle sätta sig eller gå till mig och det är första gången jag känner så på platsläggandet, hon brukar kännas säker på platsläggandet. Tandvisningen var inga problem. Hon kändes inte lika fokuserad som hon brukar när det var våran tur och då kände jag att jag blev mer nervös och det gjorde förstås inte saken bättre. Det var även väldigt halt på plan på vissa ställen så det var inte det lättaste att gå på alla ställen. Men det var lika för alla, så jag ska inte gnälla på det. I linförigheten släppte hon flera gånger var även på väg att nosa lite. Så det var inte alls bra. Under läggandet under gång lägger hon sig inte riktigt ner med armbågarna, mycket märkligt. Inkallningen gick bra tills hon kom till mig då hoppade hon på mig så jag höll på att jag svajade till sedan satte hon sig. Under ställande under gång stannar hon bra men när jag kommer och ställer mig bredvid henne och säger sitt flyttar hon fram något steg och sätter sig snett och tittar på mig, varför???? Apporteringen, hon vill inte ta apporten får ta till dubbelkommando, sedan tuggar hon på apporten, brukar hon aldrig göra, för det har vi kämpat med. Hon gnällde även. Vid hopp över hinder går det bra tills hon kommer fram till mig, då stöter hon till mig innan hon sätter sig. Hon var gnällig mellan momenten vilket jag inte hört förut. Vad jag absolut måste ta tag i nu som hon har börjat mer och mer med är att vid inkallning och även ibland vid fotgående stöter till min (leksaksficka). Det måste vara därför hon stöter till mig innan hon sätter sig.

Platsliggande 10 poäng
Tandvisning 10 poäng
Linförighet 8 poäng, pendlar något, sitter snett, fin kontakt, bra språng, släpper ibland
Läggande 5 poäng, ligger lätt
Inkallande 8,5 poäng, bra tempo, avslut
Ställande 8,5 poäng, fin framf, stannar bra, 1 steg, sitter snett
Apportering 7 poäng, dk, håller bra, gnäll
Hopp över hinder 9 poäng, fint hopp, avslut
Helhetsintryck 8,5 poäng, gnäll mellan momenten

Totalsumma: 166,5 poäng.

Trodde faktisk inte vi skulle komma över 160 poäng men det gjorde vi men det var inte mycket mer. Nu blir det ingen mer tävlingen i ettan utan nu fortsätter vi träna för 2:an och appellen.

Rolf N var också domare igår på tävlingen och jag hade sådan himla tur att han hade tid för mig efter tävlingen. Jag behöver hjälp med framförgåendet. Det känns skönt att få hjälp av honom när det gäller brukset eftersom han har så himla stor erfarenhet av det, för mig är allt det nytt och det är inte alltid så lätt att komma ihåg alla tips man får. Vi gick igenom lite angående själva spårningen, kände mig osäker på vissa saker. Han trodde att hon inte förstod vad själva ordet framför betydde ännu utan jag ska fortsätta som jag gjort hittills och han tror att hon lugnar sig i dragandet när hon börjar förstå vad det är hon ska göra. Så nu gäller det att träna på det, jag har gett upp lite eftersom det inte har funkat men jag får inte ge upp utan fortsätta till slut kommer det nog, hoppas jag i alla fall.

Idag har vi varit på kurs, det var sista gången. Det vara klockan 8 på morgonen, jag var väldigt trött ska jag säga och kallt var det också. Men jag ville för allt i världen inte missa sista gången. Körde 2:ans platsläggande, det gick bra tills jag kom fram till henne då skulle hon sätta sig upp utan mitt kommande, så det körde vi lite, gick tillbaka några gånger. Måste variera mig när jag återvänder till henne så hon inte förväntar sig att jag ska säga sitt. Rutan är bara att träna vidare på. Träna utan synretning, hon vet inte riktigt vad hon ska göra utan synretningen. Hoppet tränade vi återgången, sätter sig snett när hon kommer, fortsätta träna. Foten gick bra, har lite problem med höger halt, tänker för mycket ibland vid svängar och halter, så då gör jag fel. Får torrgå lite ibland också för att det ska kännas naturligt.

Det har varit en väldig intensiv hundhelg, men rolig.

1 kommentar: