måndag 16 mars 2009

Spår

La ett spår till Atena igår på ett kalhygge igår, det var 300 m och 3 apporter. Sedan åkte vi ner och tränade en stund på bruksan. Det gick ganska bra, rutan börjar sitta ganska bra, apporteringen gick bra, lite tugg precis vid ingången så det får vi träna på. Stannade upp ibland i fotgående och skulle lukta så jag fick prata lite med henne där. Hoppet börjar hon också förstå. Fjärren gick inte så bra på planen men körde det en gång när vi gick en promenad efter spårningen och då funkade det jättebra. Körde lite framförgående och det är ett moment som kommer ta tid för oss. Inkallande med ställande gick bra, har börjat att träna att hon ska komma in från ställandet till mig också nu, så ibland tar jag hela momentet och det är kul att se när hon stannar så snabbt de flesta gånger i alla fall. Åkte efter det och spårade och hon är så himla duktig på det, jag blir helt såld på henne i spåret. Jag snitslade inte spåret men på ett ställe tyckte jag hon gick fel men eftersom jag inte var 100 % på det så lät jag henne gå bara utan lägga mig i. Det var förstås lilla damen som hade rätt. Hon tog apporterna klockrent, dom är hon himla säker på. Däremot stannade hon på ett ställe och nosade väldigt mycket och det brukar hon inte göra så jag blev väldigt förvånad, vet int vad det var. Men jag sa till henne att fortsätta bara och det gjorde hon direkt. Lindy fick leta lite godis också i skogen.

Idag har tränat lite lydnat och det gick faktiskt bättre idag, ibland känns det som hon börjar förstå lite av framförgående. Läggandet under gång, hon lade sig inte helt ner med armbågarna och det var så hon gjorde på sista tävlingen med så jag måste hålla koll på det.

Just nu undrar man ibland varför man har hund, det är så himla lerigt, det är två lerhögar man kommer hem med och jag lovar dom är inte så lyckliga över att behöva dusha efter varje promenad. Men vill man ha roligt och röja i leran så får man stå ut med att duscha (hi,hi).

2 kommentarer:

  1. En klok person sa till mig en gång - Vem har bäst luktsinne du eller hunden? Lita alltid på hunden.
    Jag har tre skitgrisar med hem efter promisen som får ta en duch, jag vill ha VÅR, NU

    SvaraRadera
  2. Håller helt m Veronica..två kloka personer har väl sagt till dej Carina: Ge f-n i att klampa in på hundens territorium!!! Hihi..du fattar!! Kram

    SvaraRadera