söndag 15 februari 2009

Tävling

Var och tävlade lydnad igår på Linköpings Brukshundklubb. Jag är så himla glad över min schäfertjej, hon var så jätteduktig. I fredags när vi tränade så var hon lite pipig, flyttade sig när jag gick tillbaka vid ställandet. Igår på tävlingen så var det inget pip alls. Jag blev som vanligt jättenervös när jag skulle gå in på plan men märkte inget av det på henne som tur är. Vi kom på delad 1:a plats med 183 poäng så jag är jättenöjd. Tyckte tjejen som jag delade första plats med gick så himla bra med sin tollare så inte trodde jag att jag hade någon chans mot henne.

Platsläggande 10 poäng
Tandvisning 10 poäng
Linföringhet 8,5 poäng, Bra språng, ngt före, bra start, fin kontakt, släpper position ngt.
Läggande 10 poäng, utm framf, fint ner
Inkallande 9 poäng , bra tempo, avsl sitter snett
Ställande 8 poäng, fin framf, stannar utm, avslut dubbelkommando (ville inte sätta sig ner)
Apportering 10 poäng, utmärkt
Hopp över hinder 9 poäng, utmärkt hopp, avslut
Helhetsintryck 10 poäng, utmärkt förararbete, mkt fin kontakt

Totalt: 183 poäng.

Det roliga var att Katinka som var domare sa att det var den snyggaste apporteringen hon sett. Atena satt och tittade hela tiden på mig tills jag gav kommandot apport, då tog hon apporten och tittade på mig direkt. Inget tuggande. Hon släppte direkt när jag sa loss.

Det kom även fram två damer när jag skulle gå hem som sa att det var så roligt att se oss på plan eftersom vi var så tajta. Kontakten även mellan momenten var så bra, det var bara vi två på plan. Tror ni att det var någon som svävade på moln igår. Jag kan inte beskriva hur glad jag är.

Jill och Jambo tävlade också och var jätteduktiga. Fick ihop 155,5 poäng men på grund av en missuppfattning så missade dom lite poäng, annars hade det varit ett första pris. Men jag tror helt klart att dom klarar det i Söderköping i mars (innan vattnet går hi,hi).

Jag hade jättetrevligt sällskap av Jill och Veronika.

Nu är det bara att träna vidare och ladda upp för tävlingen den 7 mars. Hoppas även att snön försvinner snart och man kan börja spåra igen. Måste även börja ta tag i framförgåendet, har struntat i det ett tag igen.

2 kommentarer:

  1. Supergrattis tjejen, ni är ju ett toppenekipage..sååå duktiga. Är stolt över er så som du har jobbar med denna hund.Kramar från oss alla

    SvaraRadera
  2. Hej Carina!
    Nu har jag hittat hit. Härlig bild på dina fina hundar. Grattis en engång till ett ursnyggt lydnadsprogram. Hoppas att vi ses snart igen. Kanske vi kan träna ihop nån gång. HJÄLP!! jag har anmält.
    Kramen Veronica.

    SvaraRadera