söndag 9 januari 2011

Uppdatering




























Atena blev helt friskförklarad i frambenete i början av november. Var och tävlade i Söderköping den 13 november , i Finspång den 20 november och i Linköping den 12 december. Tyvärr så blev hon skendräktig till tävlingarna i Söderköping och Finspång så hon var inte alls som hon brukade, var lite ofokuserad och väldigt, väldigt mycket ljud. Förstod inte att hon var skendräktig eftersom jag aldrig haft en tik som varit det. Trodde hon var sjuk eftersom hon pep så dant även på natten så jag var ute med henne några gånger mitt i natten och tog även tempen, när jag talade om det för kompisarna skrattade dom bara och sa att hon var skendräktigt. Alltid lär man sig något. Tävlingen i Linköping gick inte heller så bra, hon kändes konstigt i fotgåendet och ville inte sätta sig vid sidan (hmm), vet inte vad som hände. Men lite mindre ljud i alla fall. Så här efteråt förstår jag inte varför jag åkte på tävlingarna när hon var skendräktigt, korkat!! Vi har i alla fall varit i Norsholm och simat en gång i veckan och det tycker hon är jätteroligt. I början av december upptäckte jag att hon hade några kala fläckar och det såg inte ut som det var något från allergin, åker till veterinären den 10 december och får då reda på att hon har demodex. Tycker så himla synd om min lilla tjej hon råkar ut för allting känns det som. Antagligen har hon fått demodex för att hon ätit kortison i höstas och det slår ut imunförsvaret så vet säger att vi inte ska medicinera det utan vänta några veckor och se om det läker ut av sig självt. Eftersom allergin blir värre när hon löper och nu när hon dessutom blev skendräktig vilket också påverkar allergin beslutar jag i samråd med veterinären att jag ska kastrera Atena. Den 4 januari kastrerade jag henne och det har än så länge läkt rikigt bra. Tog även ett skrapprov på demodexen och det har blivit mycket bättre men allergin har blivit sämre på grund av att vi slutat helt med kortisonen. Ska tillbaka den 14:e januari och ta bort stygnen och kolla demodexen och se hur vi ska göra med allergin. Just nu känns det lite tröstlöst med alla hennes sjukdomar. I samband med kastreringen tömde dom även analsäckarna som var fyllda!!
Håller tummarna nu för att vi får ordning på allergi och demodex så hon får ett friskar 2011.

Vad gäller träning och tävling så är motivationen ganska låg, får se hur jag går vidare. Känns ändå som vi står kvar på samma ställe som för ett år sedan och då känns det inte så motiverat att köra vidare. Kanske har vi kommit så långt som jag har kapacitet att köra med henne, när det gäller Atena så tror jag verkligen att hon har kapaciteten att komma längre. Vi får se vad tiden utvisar. Vill ändå fortsätta gå på lydnadskursen för det är så roligt och man lär sig så mycket och det är mycket skratt och trevligt sällskap och en superduktigt instruktör som ser individen och inte kör samma metod till alla hunder.

Söderköping 13 november, domare Rolf Nyman:

Sittande i grupp: 10
Platsliggning.:10
Fritt följ: 7 . Tempo, sättande, låter
Sättande: 8 . tempo sättande, nosar
Inkallande med ställ och lägg: 8,5. Tempo, avslut
Sändande med läggande och inkallning: 0. Utför ej moment
Apportering och hopp: 8. Startgnäll. tugg.
Apportering metall: 8. Tempo åter
Vittring: 7,5. Tugg
Fjärren: 8. DK läggande, åker fram.
Totalt 228 poäng och en 3:dje plats

Finspång 20 november, domare Anders Svensson
Sittande i grupp: 9,5. Trampar
Plattsliggning: 9. Dk ligg, lyfter tass
Fritt följ: 7. Ljud, flyttar fram v. steg flytt. sitter snett, växlar position, vritder bitvis
Sättande: 7,5. Ljud, segt sitt. nosar, äter snö, flyttar framtass
Ink med ställande och läggande: 9. Extra kommandå, steg i stå.
Sändande med lägg och ink: 9. Ljud
Apportering och hopp: 0. Ljud, hoppar ej åter.
Apportering metall: 8. Ljud, växlar tempo.
Vittring: 6. Släpper, tugg
Fjärr: 8.Extra kommando, flyttar fram 2 dm.
Totalt 231,5 poäng. 2:a plats.

Linköping 13 december, domare Anders Svensson
Sittande i grupp: 10
Plattsliggning: 10
Fritt följ: 6. Gnäll, sitter snett, står i halt, dk, dåliga vändningar. segt sitt, ej rakt bakåt
Sättande: 7. Långsamt sitt, nosar, dk, äter snö
Ink med ställande och läggande: 8,5. Äter snö, sträcka ligg, islag avslut.
Sändande med lägg och ink: 9. Ljud
Apportering med hopp: 6. Ljud, dk, håller ej i stilla.
Apportering metall: 5. Tempo, släpper, tvekar, flera dk.
Vittring: 5. Lyfter fel, kraftigt tugg.
Fjärr: 7,5. Extra kommando, vrider sig, flyttar fram.
Totalt: 233 p och en 2:a plats.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar